Vattna Persilja i Kruka

Så här gör du för att vattna persilja, inomhus och utomhus. Grundprincipen är den samma, vattna när torrt, vattna långsamt och länge, låt vattnet rinna av och upprepa!

Vattna persilja i kruka

Läs om mer om att plantera, odla och vattna örter här.

Så vattnar du din persilja korrekt.

  1. Vattna ordentligen

    Gärna i en kruka med dräneringen – undvik att din persilja står i vatten.

  2. Vattna när torrt.

    När jorden känns torr högst upp är det dags att vattna. Hur mycket man behöver vattna persilja skiftar beroende på mängden solljus och temeperatur.

  3. Anpassa bevattning

    Persilja som står i större krukor inomhus behöver vattnas mindre ofta, medan persiljan som planteras utomhus torkar upp snabbare.

  4. Vattna långsamt

    Planteringsjord som torkat ut behöver längre tid för att suga åt sig vatten. Om vi vattna för snabbt, rinner vattnet igenom jorden och ut genom dräneringshålet. Vattna därför långsamt.


Näring i Persilja per 28 Gram

Näringsvärdet är procentuell del av rekomenderat dagligt intag enligt regelverket i USA. Näringsvärdet i persilja skiljer sig åt, men tenderar att ha samma profil. Skillnanden uppstår baserat på näring i planteringsjorden.

  • Vitamin A: 47%
  • Vitamin C: 62%
  • Vitamin E: 1%
  • Vitamin K: 574%
  • Thiamin: 2%
  • Riboflavin: 2%
  • Niacin: 2%
  • Folate: 11%
  • Pantotensyra: 1%

Här hittade jag informationen om näring i persilja.


Så Persilja

Summering av video:

  • Säkerställ att krukan har god dränering, gärna med kulor eller stenar i botten för att undvika att rötterna stå och ruttnar i vatten.
  • Plantera din persilja ca 1 cm djupt. Täck fröna med ört och grönsaksjord, gärna med berikad med näring.
  • Persiljan behöver hållas fuktig till en början till att fröna börjar grö – därefter behöver örten vattna ordentligt, men inte förens översta lägret planteringsjord torkat ut.

Varför odla Persilja

När vi äter persilja får vi oss god mängd mängd vitamin A, C och K – men också mineralerna Folat och Kalium. Flera studie har vaisat att vitamin K har positiv inverkan på bland annat densitet i skelett – som är speciellt när vi blir äldre och motverkar frakturer.

Persilja innehåller lika många andra örter höga mängder antioxidanter i form av flavanoider, beta carroten, och vitamin C.

Flavanoider, betakarroten och c-vitamin har bevisad effekt mot diverse sjukdomar som diabetes och hjärt – och kärlsjukdomar sam en del kroniska sjukdomar och positiv inverkan på immunförsvaret.

Lutein, betakaroten och zeaxantin i Persilja spelar en viktig roll i ögat funktion som påverkar vår syn. Den höga mängden A-vitamn spelar också en vital funktion i vår syn.

Här kan du läsa mer om varför vi bör odla och äta vår egen persilja!

Lämna en kommentar